3000 jaar denkers over onderwijs 3000 jaar denkers over onderwijs bevat honderden zeer diverse uitspraken over nut en betekenis van onderwijs door de eeuwen heen. Henk Sissing verzamelde deze uitspraken van pedagogen, leraren en onderwijskundigen. Het boek is ingedeeld in zes thema’s: onerwijs, leraren, leerlingen, leidinggevenden, ouders en leren. Ieder thema wordt ingeleid door een deskundige op het gebied van onderwijs, die ook zijn favorie te uitspraak toelicht. René Gude en Erno Eskens schreven het voorwoord.
Sjibbolet voor Paul Celan Hoe vluchting is een datum? In Sjibbolet leest de Franse filosoof Jacques Derrida het werk van de Duitstalige joodse dichter Paul Celan vauit de verwondering over het woord dat steeds opnieuw terugkomt. En over de gebeurtenis van de Holocaust, het niet- aflatende thema van de poëzie van Celan. In zijn eerbiedige en aandachtige lezing vraagt Derrida Celans moeilijk te doorgronden gedichten naar de betekenis van hun data, plaatsnamen en codewoorden.
De rivieren ten noorden van de toekomst Gedurende zijn publieke leven sprak cultuurcriticus Ivan Illich er niet zo vaak over, maar in dit boek spreekt hij zich onomwonden uit over zijn intieme, kerk-kritische, gelovige overtuiging en inspiratie. ‘Ik hoop dat niemand wat ik hier gezegd heb als antwoorden begrijpt,’ zijn de laatste woorden van zijn ‘testament’, dat tot stand kwam in urenlange gesprekken met auteur David Cayley.